Student med eget företag: fixa marknadsföringen

Om du driver eget företag som student är det viktigt att du verkligen når ut till dina kunder. Som student är du upptagen med studier och annat kring skolan. Då har du inte så mycket tid att lägga på ditt företag. Ju mer du fokuserar på att effektivt marknadsföra ditt företag, desto mer pengar kommer du att tjäna.

Automatiserad marknadsföring

Det är många som vill ha dina kunders uppmärksamhet och konkurrensen är väldigt stor. Därför behöver du vara smart när du skapar din marknadsföring. Samtidigt tar det tid att skapa bra material som verkligen når ut. Ett tips är då att använda ett automatiserat marknadsföringsverktyg. Ett automatiserat marknadsföringsverktyg från Rule hjälper dig att nå dina kunder på både grupp- och individnivå. Du skapar kampanjer utifrån vad olika kunder brukar köpa, både utifrån grupptillhörighet och vilka personliga inköp som de har gjort. Istället för att du skickar ut ett nyhetsbrev där du berättar om en ny produkt eller tjänst till alla, något som bara blir oläst text i mejlkorgen, så skickar du ett brev som verkligen är intressant för mottagaren. Dina kunder kommer då att vilja läsa dina nyhetsbrev, eftersom du alltid har erbjudanden som kan intressera dem. Gå in på rule.com och testa deras automatiserade marknadsföringsverktyg gratis redan idag.

Kombinera studier och företag

Att kombinera studier med företag är väldigt smart. Dels ger det dig möjlighet att minska på studieskulderna, dels har du redan ett jobb när du tar examen. Du påbörjar på sätt och vis din karriär redan under studietiden. Även om du inte vill jobba med företaget på heltid, så underlättar det mycket att ha en inkomstkälla. Ett eget företag är också bra att visa upp i CV:t och kan hjälpa dig att börja bygga kontakter i företagsvärlden.

Marknadsföring

Nyhetsbrev är en viktig del av din marknadsföring, men du kan marknadsföra företaget på många sätt. Du har en webbshop, sajt eller en Youtubekanal där du också säljer olika produkter och tjänster. Då kan det vara klokt att skapa riktade sms-kampanjer. Det passar särskilt om du säljer fysiska produkter. En Youtubekanal är ett smart marknadsföringsverktyg som komplement till det automatiserade nyhetsbrevet. Youtubekanalen ger dig besökare, medan du kan ge dem personliga erbjudanden i nyhetsbrevet. Ta också reda på var dina kunder håller till. Finns de på Facebook? Instagram? Eller är det smartare att nå människor lokalt genom en lokaltidning? Det sistnämnda passar särskilt om du säljer tjänster som främst riktar sig lokalt: catering, frisörtjänst eller musikgig.