Marknadsför dina kurser
Att på något sätt leva på att hålla kurser blir allt vanligare. Du behöver inte göra det på heltid, men om du är konsult med egen verksamhet eller på en liten firma är det ett bra sätt att öka intäkterna. När du håller workshops eller kurser riktade mot yrkesverksamma får du dessutom en möjlighet att träffa folk du kan sälja din huvudsakliga verksamhet till.
För att få möjlighet att göra det måste du dock först marknadsföra dina kurser och se till att få ett bra underlag av beställare. Det bästa är att hitta ett kursupplägg som gör att de återkommande kan sälja dina kurser, kanske på årsbasis.
Träffa folk på branschevent
Ett av de absolut mest effektiva sätten att sälja den här typen av upplägg är via face to face marketing. Att träffa folk och berätta vad du har att erbjuda. Ett bra ställe att hitta potentiella kunder är alltså på mässor eller andra branschevent. Där har du möjlighet att träffa beslutsfattare och andra som är i position att köpa dina tjänster. Denna typ av event har ofta en begränsad budget så om du kan erbjuda dig att hålla en workshop eller föreläsning gratis eller till låg kostnad där har du bra möjlighet att också kunna visa vad du går för.
Sälj till Arbetsförmedlingen
Ett annat bra sätt att få jobb på är genom att bli leverantör till Arbetsförmedlingen som årligen arrangerar massor av utbildningar med målgrupp arbetslösa. Du behöver dock bli upphandlad leverantör så det gäller att ha lite koll på LOU för att veta hur du ska gå tillväga. Du behöver dessutom kunna erbjuda något som är relevant för deras kunder.
Använd internet
Internet är en perfekt kanal att marknadsföra sig på, om man nu kan definiera det som en kanal. Det är snarare flera. Men eftersom det är så lätt att målgruppsanpassa reklam här kan du till exempel köpa annonsplats på YouTube eller Facebook riktat mot folk som är intresserade av det du har att erbjuda. Det behöver inte vara något avancerat. Om du gör till exempel en animerad reklamfilm så kan du få fram ditt budskap på ett lättfattligt och underhållande sätt. Det behöver heller inte kosta särskilt mycket.
Du kan också använda dig av YouTube för att lägga ut delar av dina föreläsningar för att skapa intresse den vägen. Eller bygga upp en blogg där du delar med dig av din expertis, vilket gör att folk blir intresserade av att anlita dig. Tänk på att det då inte bara handlar om intressant innehåll, utan minst lika mycket om sökmotoroptimering. Läs in dig på grunderna i hur det funkar så att den som söker på till exempel ”lärare projektledning” eller ”utbildning improvisationsteater” kommer få upp dig som någon av de första sökträffarna. Tänk på att det tar tid att bygga upp, särskilt på de mer konkurrensutsatta sökorden. Så även om du inte direkt hamnar i topp är det bara att fortsätta kämpa. Trägen vinner.